Pin Logo Bericht sturen
Persoonlijke ontwikkeling

In 3 stappen coach jij je zelfvertrouwen

Angela
on nov 28, 2018

Werk aan je zelf vertrouwen.

Coach jezelf!

In 3 stappen coach jij je zelfvertrouwen

Iedereen kent dat wel, dat je soms niet zo zeker bent van jezelf. Heel erg menselijk, niets mis mee. Vaak ligt het aan de dag, een zogenaamde “off-day”. Net als iedereen, heb ik natuurlijk ook weleens die dagen. Dan kan het zomaar gebeuren dat een vergadering niet lekker loopt. Normaal ben ik prima zelfverzekerd, maar dan ineens bekruipt mij het gevoel om tijdens een vergadering niks te zeggen. Gewoon een ”angst haas” . Ach ja, dat kan allemaal gebeuren. Het gebeurt soms op de gekste momenten!

Er zijn echter mensen die dit vaker dan 1x hebben. Mensen die het achteraf heel goed beseffen en wellicht privé een kei zijn in reflecteren. Toch gebeurt het steeds weer opnieuw.

Op het moment dat het gebrek aan zelfvertrouwen een obstakel wordt, mis je een aantal kansen, mogelijkheden en ontwikkelingen. De komende weken wil ik een aantal tool (methodieken) met je delen, die jouw persoonlijk verder zullen ontwikkelen als professional. Hierbij wil ik benadrukken dat werk en privé, net als yin en yang bij elkaar horen. Het staat niet los van elkaar en beiden kunnen iets van elkaar leren. Realiseer je dus goed, dat wat je privé goed beheerst wellicht goed ingezet kan worden op de werkvloer en omgekeerd.

Manage je zelf

Zelfvertrouwen, de titel van deze blog zegt het al, het begint bij jezelf. #zelfvertrouwen betekend voor mij, zelfkennis, geloven in mijn eigen kunnen, staan voor mijn waarden en normen, de baas over mijn angsten, tekortkomingen erkennen en mijn onzekerheden overtreffen. Je kunt door bepaalde tools meer controle krijgen op een (werk) gebied waar jij obstakels ervaart. Hieronder de 3 stappen om jezelf te managen op het gebied van zelfvertrouwen.

Stap 1 > The “Basics”

Het klinkt logisch, maar het beheersen van een goede basis wordt vaak onderschat. Als recruiter, viel het mij vaak op dat sollicitanten vaak onzeker werden op het moment zij onvoldoende waren voorbereid op de vacature of de organisatie waar zij hadden gesolliciteerd. Ik maakte mee dat mensen tijdens functioneringsgesprekken, mensen onzeker werden op het moment dat zij zelf onvoldoende hadden nagedacht over wat zij zelf graag zouden willen binnen hun functie of daarbuiten (in geval van: horizontale of verticale groei/ doorstroom of uitstroom).

Toch wel gek, want neem een functie als bouwvakker en je zal het vast met mij eens zijn, dat geen enkele bouwvakker begint met het bouwen van een huis zonder een solide fundament te hebben gebouwd.

Met de “basics” oftewel de basis, wil ik dat je stil staat bij een aantal basisvragen. Ik begin gewoon met 2 basisvragen. Ik begin met de “Waarom” vraag. Bij deze vragen daag ik je uit om een antwoord te geven op “waarom” je echt wil veranderen.

  • Waarom heeft mijn zelfvertrouwen een boost nodig?
  • Waarom wil ik veranderen?

Stap 2 > Prioriteiten stellen

Na het beantwoorden van de basisvragen, ben je al een stap verder. Simpel toch? Misschien ook niet, want een eerlijk antwoord kan soms erg confronterend zijn. Er is namelijk niets zo confronterend als het beantwoorden van een “waarom” vraag.

De mensen die met mij hebben gewerkt, weten dat ik veel met post-its werk. Het liefst in verschillende kleuren, met elk een andere betekenis/label. Ik ben daarom aan de slag gegaan met kleuren en herinneringen, tijdens dit proces.

Ik vraag nu aan jou om jouw antwoorden op te schrijven op een aparte kleur post-it of kartonnen kaartje. Mocht je dit niet hebben, gebruik dan een kleurstift of labels in je notitieboek. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil graag veranderen, om een goed voorbeeld te kunnen zijn voor mijn zoon’ en ‘Ik wil graag veranderen, omdat ik het waard ben om gehoord te worden’.

Waarom de kleuren?

Iedere kleur zal namelijk de prioriteit van je veranderingsbereidheid representeren. Bijvoorbeeld: blauw = hoog prioriteit, geel = gemiddeld prioriteit, groen = laag prioriteit.

De kaart met de hoogste prioriteit neem je vervolgens maximaal 21 dagen met je mee. Het is bewezen dat je er gemiddeld 21 dagen over doet om een nieuwe gewoonte te creëren, de zogenaamde 21/90 regel.  21 dagen voor nieuwe gewoonte en 90 dagen voor een geheel nieuwe leefstijl!

Als HR-professional gebruikte ik de 21/90 regel ook, om prestaties meetbaar te maken en medewerkers tijdig te voorzien van feedback door de manager. Iemand 21 dagen de tijd geven om te wennen aan een nieuwe baan/functie de situatie en een nieuwe omgeving, is met een proeftijd van 30 /31 dagen echt een must.

Terug naar stap 2….

Werk in je journal uit wat de mogelijke oplossingen zijn, die je nu kunt bedenken (bewust/bekwaam of onbewust/bekwaam). Oftewel wat had jij kunnen doen?

Zorg dat je per situatie ruimte overhoudt en dat je de kleuren bijhoudt. De kans is namelijk groot dat je gedurende de dagen, nieuwe inzichten krijgt.

Neem de kaart altijd met je mee, zodat je eraan wordt herinnerd. Stop het in je agenda en tas. Iedere keer als je jezelf in een lastige op spannende situatie bevindt, neem je de notitie of de kartonnen kaart uit je tas.  Je herinnert jezelf eraan wat het belang is van het willen veranderen van jezelf en hoe belangrijk het voor je is.

Noteer in je journal iedere keer het moment en de actie die je hebt ondernemen. Nog belangrijker de actie die je had kunnen nemen. Je hebt na 21 dagen vervolgens een rij met situaties en opties. Je traint hiermee je hersenen op verschillende manieren hoe te reageren tijdens een dergelijke situatie.

Stap 3 > Trakteer jezelf.

Essentieel! Het is van belang om jezelf te belonen. De kaartjes met vragen die je hebt geschreven, geven een prioriteit weer. Dit betekent dat je er stap voor stap aan gaat werken. En bij iedere stap die je hebt gemaakt, trakteer je jezelf. Ik vind geurkaarsen heerlijk. Jij ook? Verwen jezelf dan met zo een heerlijke geurkaars van een van de exclusieve merken! Of koop voor jezelf een mooie oorbel, die je herinnert aan je overwinning.

Zie deze stappen als een reis, die je maakt. Het is een reis en je bent onderweg. Wanneer jij op reis bent, stop je waarschijnlijk ook regelmatig ergens om een souvenir te kopen?

Het is een begin en ik hoop dat je met name geniet van deze reis. Het werken aan jouw zelfvertrouwen, kost tijd. Het is onderdeel van jouw loopbaanmetamorfose.

Tijdens een reis kom je vaak op prachtige plekken en je komt verschillende mensen tegen.

Zie dit artikel als een stap die je neemt voor je reis. Je boekt zelf een reis of je schakelt een reisbureau in. Het is aan jou en het is allemaal goed. Met dit artikel hoop ik in ieder geval dat jij in beweging komt. Ik hoor graag hoe de “tool” voor jou werkt. Hoe je je ook voelt op dit moment, wat je ook allemaal moet leren: Onthoud je bent uniek en je bent mooi zoals je bent. Verander niet zomaar iets aan jezelf. Zelfvertrouwen is zelfacceptatie. Weet waarom je wil veranderen, hoe je dat gaat doen en onthoud wie je bent….

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *